"שירותים מיותרים"
הדרכת הורים ליונת ודור.
יונת הייתה נרגשת ודברה במהירות : שתביני היא אומרת לי שנינו עובדים במשרה מלאה יוצאים בשעה 7.00 מהבית וחוזרים, יותר נכון אני חוזרת בשעה 5 ודור יכול להגיע גם ב 7 או ב 8.
יש לנו בן בכור, בינתיים בן יחיד, ושמו יניב והוא בן 3.4 ש'. אנחנו מעירים אותו כל בוקר בשעה 6 ויוצאים בשבע למעון. אני אוספת אותו ב-5 ואז פנויה אליו בערך 3 שעות עד שהולך לישון. וימי שישי מהוצאתו מהמעון ועד שבת בערב. אנחנו לא נותנים לילד מספיק זמן איכות ביחד.
דור: "זאת המציאות ואי אפשר לשנות, מה שאפשר לשנות זה את התייחסותך לילד בגלל רגשות האשמה שלך שאנחנו עובדים מלא זמן. ובכל זאת מצאנו זמן להגיע ל- הדרכת הורים.
אני: במה זה מתבטא?
דור: יונת מלבישה את יניב ולא מאפשרת לו להתלבש לבד מאכילה אותו תוך שהיא קוראת לו סיפור או שהוא צופה בטלוויזיה, מארגנת אחריו את החדר ולא מבקשת ממנו לסדר.
יונת: אני מרגישה שאני מפספסת זמן עם יניב ובזמן שיש לי אתו אני רוצה שזה יהיה זמן איכות. לא רוצה להיכנס אתו לעימותים אני לא מרגישה שזה פוגע בו.
אז מה יש לנו פה?
זוג הורים שעובד קשה ואמא שיש לה רגשות אשמה בקשר לכך.
ילד שגדל ולא מאפשרים לו ללמוד את המציאות, את החיים.
על רגשות אשמה אכתוב בפעם אחרת. אני רוצה להתייחס למה קורה לילד שהוריו עושים עבורו "שירותים מיותרים" – שזה כל מה שהילד יכול לעשות מרגע היוולדו ואחרים עושים זאת עבורו.
מה לומד יניב מהתנהלות אמו?
מצב א:
אני חלש, אני קטן, אני לא מסוגל לעשות דבר.
האחרים חזקים, יכולים ומסוגלים ולכן עושים זאת עבורי.
מצב ב:
אני שולט, אני מלך אני מרכז העולם, לא צריך לעשות דבר
האחרים נמצאים פה כדי לעשות עבורי הכל ולגרום לי אושר.
כאשר אנחנו יולדים ילדים לעולם אנו רוצים לחבק, לאהוב, לעטוף, לתת להם את המיטב ויחד עם זאת להכין אותם להתנהלות מיטבית בעולם. ועל כן מיום שהילד מגלה את עצמו ואת יכולותיו עלינו לאפשר לו להתנסות. כמו החזקת המוצץ, הבקבוק, ניסיונות ההתהפכות, העמידה, ההליכה, נעילת הנעליים, לבישת הבגדים ו....
כשהחזון ההורי שלי הוא – לגדל ילד עצמאי, אחראי ובעל דימוי עצמי ובטחון עצמי טוב, עלי להכין אותו לכך ולהיות מודע לדרך שבה אני פועלת עם הילד האם אני מקדמת את החזון או מעכבת.
אם גם אתם נתקלים בבעיה ורוצים לפתור אותה – הדרכת הורים תעזור לכם.
עמליה שיף - גשר לקשר משפחתי מוסמכת ע"י מכון אדלר מומחית להדרכת משפחה והנחיית קבוצות.